Příchod hosta

Host přichází individuálně nebo jako účastník organizované CR a to s předběžně objednaným (rezervovaným) ubytováním nebo náhodně, bez objednávky. Ve větších hotelech rezervace zajišťuje pracoviště rezervování (booking), v menších recepce. Rezervace je však aktuální i prostřednictvím cestovní kanceláře, která má kontraktní ubytovací kapacitu zařízení.

Pracovníci recepce by měly mít:

  • Stálý, ne strojený úsměv na tváři,
  • Při prodeji vycházet hostu maximálně vstříc, prodat mu pokoj, jaký žádá,
  • Nikdy neprodávat pokoj za jeho cenu, ale za jeho hodnotu (slunečný, s výhledem, tichý, ...),
  • Jestliže možnosti dovolují, ukázat pokoj hostu předem a ovlivnit tak jeho rozhodnutí,
  • Podle oblečení a zavazadel umět hosta alespoň částečně odhadnout, vědět, kam ho zařadit,
  • Mít dobrou paměť na lidi, pamatovat si je,
  • Znát příjmení hosta a oslovovat ho jím,
  • Zachovávat potřebné inkognito, zvlášť u významných hostů a další.

Hosta se na recepci ujme recepční, který v recepčním dopise zjistí číslo rezervovaného pokoje. Pokud host přichází bez předběžné objednávky, zjistí, který pokoj je ještě volný. Následně na základě průkazu totožnosti zaznamená do recepčního listu nezbytné údaje a vystavením ubytovacího průkazu přidělí hostu pokoj. Hotelový průkaz opravňuje hosta převzít na vrátnici klíč od pronajatého pokoje, též k pobytu v prostorách ubytovacího střediska. Služba hosta uvede zřízenci, zároveň se přesvědčí, zda je pokoj v pořádku, případně hostu vysvětlí funkci technického zařízení. Na příchod nového hosta upozorní pokojskou a etážového číšníka. Vrátný zapíše hosta do domovní knihy. Potřebné osobní údaje o hostu se vyplňují i pro potřeby telefonního seznamu. Každému hostu se v hotelovém časopise (deníku) otevře osobní účet. Na tento účet se účtují veškeré poskytnuté služby a přikládají se stvrzenky o poskytnutí služby (bony). Mezi ubytovatelem a ubytovaným se uzavírá smlouva o ubytování.